Databáze
Sándor Pinczehelyi
Narozen(a) 8. červenec 1946, SzigetvárPůsobení Budapešť
Působení Erzsébet (3)
Sándor Pinczehelyi je jedním z nejvýznamnějších maďarských malířů druhé poloviny dvacátého století. Márta Kovalovsky jeho tvorbu charakterizuje trojicí slov flexibilní, volné, hravé a hovoří o závanu vizuální invence, podtrženém disciplínou, kořenící v grafickém umění, a stínu skryté ironie. Jeho veřejné působení je spojeno zejména s rodnou Pécsí, v jejíž městské galerii (Pécsi Galéria) dlouhodobě působil jako ředitel a kurátor.
malba, grafika
1960
Mezi lety 1960 až 1970 studuje Sándor Pinczehelyi nejprve na pécské Művészeti Gimnáziumban/ Umělecké střední škole (1960 – 1964), posléze absolvuje Tanárképző Főiskola Pécs/ Vysokou školu pedagogickou v Pécsi (1966 – 1970), v jejímž rámci se věnuje především literatuře a kresbě. V průběhu studia navazuje úzké vztahy s malíři Ferencem Martynem (1899-1986) a Ferencem Lantosem (1929), kteří jej přivádějí k modernistickému purismu hnutí Bauhaus, zároveň mu ale zprostředkují avantgardní přístup k tvorbě. Z jejich okruhu vzchází aktivita k vytvoření umělecké skupiny, od roku 1969 nesoucí název Pécsi Műhely/ Pécská dílna (zaniká na konci sedmdesátých let). Krom Pinczehelyie patří mezi zakládající členy Ferenc Ficzek (1947), Károly Halász (1946), Károly Kismányoky (1943) a Kálmán Szíjártó (1946). Skupina se v první polovině sedmdesátých let zaměřuje na zkoumání hranic umění, vztahu nezáměrných přírodních relací a autorského gesta, přírodní formy a struktury. Její členové se zajímají o písmo a text jako signifikantní znaky, vztah světla a stínu, zdání a reality, regulace a náhody. Skupina se profiluje jako nefigurativní, později je spojována s progresivní geometrickou abstrakcí. V tomto směru se Pinczehelyiova cesta významně kříží se směřováním o generaci starších Istvána Nádlera (1938) a Imre Baka (1939), stejně jako dalších neo-avantgardních skupin (Róza Presszó) či jednotlivců (Miklós Erdély).
1966
1968
Byl(a) členem Pécsi Műhely
1969
Pracoval(a) v Muzeum Jana Pannonia
1970
V první polovině sedmdesátých let se Pinczehelyi, jako řada jeho vrstevníků, soustředí na samu existenci obrazu – ve vztahu ke stálému a proměnnému (Ficzek, tükör/ Ficzek, zrcadlo, 1972
1971
[Sándor Pinczehelyi] (samostatná výstava, Pécs)
1972
V roce 1972 se Pinczehelyi seznamuje s Gáborem Attalaiem (1934-2011), který jej vybízí k aktualizované, přiznaně dobově a historicky podmíněné tvorbě. Pinczehelyi si vybírá symbolický jazyk establishmentu a reflektuje jeho sémantickou i materiální hodnotu. Pěticípé hvězdy poprvé využívá ve studii prostoru, ve specifické – pro maďarské prostředí netypické – variantě landartu, sérii sekvenčních fotografií, záznamu transformace shluku dlažebních kostek v přesně definovaný tvar hvězdy (Csillag, Cobblestone/ Hvězda, dlažební kostka, 1972). Výsledná podoba, červená hvězda na zelené ploše, odráží nejen Pinczehelyiův smysl pro grafickou kompozici, ale také cit pro analogie mezi verbálním (tím, co chybí) a vizuálním (tím, co je přítomné), což je možno chápat jako interpretační klíč řady následujících děl (Csillag, rajz/ Hvězda, kresba, 1975), a také moment, v němž se Pinczehelyi opět schází se svými souputníky, Dórou Maurerovou (1937) či Péterem Türkem (1943).
Rokem 1973 počínaje se vedle symbolu hvězdy začínají objevovat další dominantní motivy, kladivo a srp (Sarló és kalapács/ Srp a kladivo, 1973). S rokem následujícím je spojeno vytvoření ikonické zbraně proletariátu, tj. (fotograficky dokumentované) dlažební kostky definované textem Az utcakő a proletariátus fegyvere/ Dlažební kostka je zbraní proletariátu (1974).
V sedmdesátých letech se Pinczehelyi věnuje plakátové tvorbě, kterou využívá právě pro své studie symbolu. S úspěchem se účastní mezinárodních grafických bienále v Krakově a Varšavě.
1973
And again (diptych) (kombinovaná technika)
And again (diptych) (kombinovaná technika)
Srp (1) (grafika)
1975
V roce 1976 probíhá v Polsku první velká prezentace současného maďarského umění a Pécsi műhely (Galeria Sztuki Najnowszej/ Galerie současného umění, Gorzów Wielkopolski), o rok později publikuje Pinczehelyiovy práce německý Kunstmagazin. Přes regionální paralely (Bálint Szombathy, Milan Kunc, Mladen Stilinović) je Pinczehelyiův projev zcela originální v rovině osobní apelace, jeho gesto má vysoce proklamativní charakter, jeho tvorbu charakterizuje fyzická zkušenost styku se zosobněnou ideou materializovaného symbolu (Egy földműves emlékére/ Na památku zemědělce, 1977). Na jedné straně Pinczehelyi symbolům navrací materiální podstatu, na straně druhé reflektuje jejich symbolický status, tj. auratickou kvalitu v kontextu uživatele.
[Sándor Pinczehelyi] (samostatná výstava, Pécs)
1976
1977
Po pozoruhodném kurátorském angažmá v Jánus Pannonius Múzeum/ Muzeu Jana Pannonia (1969-1977) se v roce 1977 Sándor Pinczehelyi stává ředitelem nově založené Pécsi Galéria/ Pécsské galerie, kterou vede až do roku 1999. Tato galerie se také díky němu stává významným centrem současného maďarského umění a progresivních tendencí v západní i východní Evropě.
Pracoval(a) v Pécská galerie
1979
V roce 1979 Pinczehelyi obohacuje barevné spektrum o signifikantní kombinaci červené, bílé a zelené, tj. o barevnost maďarské trikolory. Zřejmě jde o reflexi soudobého revidování národní minulosti a národovectví jako takové. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let se do země vrací korunovační klenoty (od konce 2. světové války ve Spojených státech amerických) a společností silně rezonuje imperiální tradice 19. století.
Pinczehelyiův výběr barev se odráží také v trojkovém schématu kompozic – tři lusky pepře, tři kuličky hroznového vína apod. Tímto způsobem, tj. barevným akcentováním drobných prvků, pak v podobě fotografického média definuje moderní zátiší – groteskní ve své jednoduchosti a přesahu mimo původní svět obrazu: Veškeré regionální produkty jsou označeny cizojazyčným Made in Hungary a takto symbolicky nabízeny na vnějších trzích. Značka je zde naivisticky využita v literárním slova smyslu, prostě označujíc místo původu.
1980
[Sándor Pinczehelyi] (samostatná výstava, Lahti)
1981
Pod názvem Új érzékenység/ Nová sensibilita (Fészek Galéria, Budapešť) uvedl v roce 1981 Lóránd Hegyi (1954) v Maďarsku sérii výstav severoamerické nové malby, která silně zasáhla místní uměleckou komunitu, Pinczehelyie nevyjímaje. Mezi dobově nejvýznamnější expozice se řadí protikladně orientované Eklecticismus ´85 a "Idézőjelben"/ „V uvozovkách“ (1986). Proud změn nezasáhl jen umění vizuální, ale také literaturu a hudbu. Soudobý vzmach souvisí zejména s aktivitami literátů Sándora Weörese (1913 – 1989) a Istvána Örkényho (1912 – 1979), historika umění a konceptualisty Gézy Perneczkého (1936), mezi malíři Pétera Ujháziho (1940) a Sándora Pinczehelyie, který se také účastnil obou zmíněných výstav.
1983
V roce 1983 vytváří Pinczehelyi pro budapešťskou galerii Istvána Csóka rozměrnou krajinnou instalaci Nagy PFZ tájkép/ Velká ČBZ krajina. Jedná se o simulaci lesního palouku, tvořenou stromovím, travním porostem, keři a rybníkem v typické barevnosti trikolory. Návštěvníci expozice na se ploše instalace stávají turisty, jimž krajina poskytla místo ke hře či odpočinku, zároveň v ní však zanechávají stopy civilizace – plechovky od Coca-coly, zavazadla atd. Opět jde o studii dislokace symbolů – trikolora není ničím jiným než výrobní značkou.
[Sándor Pinczehelyi] (samostatná výstava, Székesfehérvár)
[Sándor Pinczehelyi] (samostatná výstava, Makó )
[Sándor Pinczehelyi] (samostatná výstava, Makó )
1986
1987
[Sándor Pinczehelyi] (samostatná výstava, Štýrský Hradec)
[Sándor Pinczehelyi] (samostatná výstava, Lyon )
[Sándor Pinczehelyi] (samostatná výstava, Lyon )
1988
Na benátském bienále v roce 1988 vystavuje Sándor Pinczehelyi společně s Imre Buktou (1952) a Gézou Samu (1947-1990). Jejich expozice je charakterizována jako urbánní folklór či rurální avantgarda.
V roce 1989 je Sándor Pinczehelyi honorován Munkácsyho cenou.
1989
Z nových zisků Národní galerie v Praze (1987-1988) (skupinová výstava, Praha)
1990
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let Pinczehelyi pokračuje v poměřování obrazu a obrazového sdělení – příkladem za všechny jsou práce volně navazující na koncept ČBZ krajiny, Árnyék/ Stín (1992) a Félfigura/ Poloviční postava (1992), zachycující zrcadlení lidské figury v její realistické a imaginativní, fenomenologické a niterné podobě. Opačný postup zosobňuje dílo Búcsú I./ Sbohem I., kompozice dvou pláten z let 1973 a 1996, portrétů Pinczehelyie se srpem a kladivem a v tradici nové malby.
Znaky v pohybu (skupinová výstava, Praha)
1991
[Sándor Pinczehelyi] (samostatná výstava, Komárno)
1992
Dostal(a) grant od Hungarian Academy in Rome
1996
Přemalovat (samostatná výstava, Székesfehérvár)
1998
Opakování (samostatná výstava, Pécs)
1999
Od velkých, univerzálních symbolů se Pinczehelyiova pozornost obrací k intimní sféře domova (Secrets titkosított ház/ Dům tajemství, 2005). Lórand Hégyi toto období označuje jako osobní historii – umělce, země, regionu. Objevují se motivy domácích zvířat, často v kontextu křesťanské tradice (vykupitel jako jehně na plátně Birka/ Ovce, 2005), se stupňující se ironií je opětně poměřována symbolika hvězdy.
Od roku 1999 vyučuje Pinczehelyi na Művészeti Karának Janus Pannonius Tudományegyetem/ Filosofické fakultě Univerzity Jana Pannonia. V letech 2001-2005 působí jako ředitel zdejšího Vizuális Művészeti Intézet/ Institutu vizuálního umění.
Dostal(a) grant od Stipendium Ference Martyna
[Sándor Pinczehelyi] (samostatná výstava, Budapešť)
2000
Pracoval(a) v Faculty of Music and Visual Arts
2002
Aller-Retour Lyon-Pécs aux Subsistances (samostatná výstava, Lyon )
2003
Pertu No. 5 (samostatná výstava, Bratislava)
Fotografie (samostatná výstava, Miskolc )
Staré grafiky (samostatná výstava, Praha)
Vzdálená blízkost. Maďarské poválečné umění ze sbírek Szent István Király Múzeum v Székesfehérváru (skupinová výstava, )
Fotografie (samostatná výstava, Miskolc )
Staré grafiky (samostatná výstava, Praha)
Vzdálená blízkost. Maďarské poválečné umění ze sbírek Szent István Király Múzeum v Székesfehérváru (skupinová výstava, )
2004
GPTV - Čtyři z Pětikostelí (skupinová výstava, Olomouc)
2005
2006
Návštěva (samostatná výstava, Nové Zámky)
Komora (samostatná výstava, Pécs)
Mediteránní pozdrav - umělci z Pécse (skupinová výstava, Plzeň)
Komora (samostatná výstava, Pécs)
Mediteránní pozdrav - umělci z Pécse (skupinová výstava, Plzeň)
2007
Dotisky a objekty (samostatná výstava, Budapešť)
2008
Koncepty a verze (samostatná výstava, Budapešť)
2009
Sándorok (samostatná výstava, Arad)
Umění tolerance (skupinová výstava, Bratislava)
Hommage á Mucha (skupinová výstava, Budapešť)
Maďarský akcent (skupinová výstava, Štýrský Hradec)
Umění tolerance (skupinová výstava, Bratislava)
Hommage á Mucha (skupinová výstava, Budapešť)
Maďarský akcent (skupinová výstava, Štýrský Hradec)
2010
Výběr z díla (samostatná výstava, Pécs)
Dialog (Tak daleko, tak blízko) (samostatná výstava, Varšava)
Pécsi Műhely (skupinová výstava, Paříž)
Art fanatics 2 (skupinová výstava, Budapešť)
Planety, pozemská tělesa (skupinová výstava, Budapešť)
Meeting Point 2 (skupinová výstava, Pécs)
Středoevropské forum Olomouc III. Maďarsko | Maďarské umění ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)
Unmistakable Sentences. The Collection Revisited (skupinová výstava, Budapešť)
Dialog (Tak daleko, tak blízko) (samostatná výstava, Varšava)
Pécsi Műhely (skupinová výstava, Paříž)
Art fanatics 2 (skupinová výstava, Budapešť)
Planety, pozemská tělesa (skupinová výstava, Budapešť)
Meeting Point 2 (skupinová výstava, Pécs)
Středoevropské forum Olomouc III. Maďarsko | Maďarské umění ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)
Unmistakable Sentences. The Collection Revisited (skupinová výstava, Budapešť)
2011
Mapy: Umělecká kartografie ve středu Evropy 1960 - 2011 (skupinová výstava, Bratislava)
2013
Centrální přitažlivost | Středoevropská grafika 2. poloviny 20. století a autorská kniha | Pohledy do sbírek Muzea umění Olomouc I (skupinová výstava, Olomouc)
Století relativity. Stálá expozice výtvarného umění 20. století (skupinová výstava, Olomouc)
Století relativity. Stálá expozice výtvarného umění 20. století (skupinová výstava, Olomouc)
2014
Free-hand - Kresba v maďarském výtvarném umění nyní a tehdy (skupinová výstava, Debrecín)
LUDWIG 25. The Contemporary Collection (skupinová výstava, Budapešť)
LUDWIG 25. The Contemporary Collection (skupinová výstava, Budapešť)
2015
Ludwig Goes Pop + The East Side Story (skupinová výstava, Budapešť)
2016
Sándor PINCZEHELYI | 70 (samostatná výstava, Budapešť)
2017
Představivost a konceptuální umění; Sbírka Lászlóa Bekeho v mezinárodním kontextu (skupinová výstava, Praha)
Parallel Avant-Garde – Pécs Workshop 1968–1980 (skupinová výstava, Budapešť)
Parallel Avant-Garde – Pécs Workshop 1968–1980 (skupinová výstava, Budapešť)
2019
Místo činu: Pécsi Műhely│Maďarské akční umění ze sbírek Balázse Szluky a Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)