Databáze
István Nádler
Narozen(a) 29. listopad 1938, VisegradPůsobení Budapešť
István Nádler patří – jako člen legendárních uskupení Iparterv a Budapesti műhely – mezi zásadní představitele maďarského neo-avantgardního hnutí. Prostřednictvím konstrukčních řešení se od počátku vyjadřuje k základním otázkám moderního a současného umění, mj. roli znaku, barvy, také ale autorského gesta.
1958
V letech 1958-1963 studuje István Nádler na Magyar Képzőművészeti Főiskola/ Maďarské akademii výtvarných umění v Budapešti pod vedením profesora Gyuly Hincze (1904-1986). Od počátku studia se podílí na činnosti volného uskupení mladých maďarských umělců Zugloi Kör (Zugloiský okruh, do r. 1968). V čele hnutí, které proklamativně následuje tradici francouzské lyrické abstrakce a modernistické ikony Kandinského (1866-1944), Kleea (1879-1940), Maleviče (1879-1935), a rovněž se hlásí k dílu Jeana Bazaina (1904-2001), stojí Sándor Molnár (1936), Pál Deim (1932) a István Nádler (1938). Skupina je funkční do roku 1968, společně vystavuje v letech 1966 (Új törekvések 1966: Fiatal festők bemutatója/ Nové aspirace 1966: Prezentace mladých umělců, Malév KISZ-Klub, Ferihegy) a retrospektivně 1993 v budapešťské No. 5. Galéria.
Po absolutoriu využívá Nádler nabídky Károlyi József Alapítvány/ Károlyho nadace a absolvuje studijní cestu po Evropě (1964). Na konci šedesátých let se stává aktivním členem dvou zásadních maďarských neo-avantgardních uskupení své doby – Budapesti műhely/ Dílny Budapešť a hnutí Iparterv.
Nádler se na počátku šedesátých let prezentuje výrazně expresivní informální malbou, s typickými kaligrafickými momenty (Gesztus/ Gesto, 1960). V návaznosti na maďarskou konstruktivistickou tradici tenduje ke geometrizaci obrazového prostoru, rezonuje jím však také ryze aktuální zájem o působení čistých barevných ploch. Jednotlivé odstíny volí intuitivně, často ve velkých kontrastech, které ale v daných kombinacích silně připomínají barevnost maďarského folklóru. Na ploše plátna tak dochází ke střetu tradičního s invenčním a místního s nadregionálním (Hatásos sárga/ Aktivní žlutá, 1968).
1964
Dostal(a) grant od the Joseph Károlyi Foundation
1969
Iparterv II. (skupinová výstava, Budapešť)
1970
V roce 1970 se, opět na náklady Károlyho nadace, účastní rezidenčního pobytu ve francouzském Saint-Paul-de-Vence. O dva roky později získává stipendium Folkwang Musea v Essenu, které v roce 1974 prezentuje jeho aktuální tvorbu.
V sedmdesátých letech, zvláště v jejich počátku, vykazuje Nádlerova malba výraznou tvarovou i barevnou redukci. Zatímco v předchozím období využíval k dělení obrazové plochy rovněž lomených čar a oblouků, nyní se omezuje na přímky
[György Jovánovics a István Nádler] (samostatná výstava, Budapešť)
1971
Dostal(a) grant od Museum Folkwang
1973
V roce 1973 zakládá společně s Jánosem Fajó (1937), Ilonou Keserü (1933), Sándorem Molnárem (1936) a Imre Bakem (1939) Budapesti műhely/ Dílnu Budapešť.
1974
Istvan Nadler. Diagonalen. Gouachen (samostatná výstava, Essen)
1975
V roce 1978 uskutečňuje Nádler studijní cestu po Německu a Holandsku, intenzivně se zapojuje do chodu Budapešťské dílny. V jeho tvorbě se začínají uplatňovat prostorové útvary, přistupuje k nim však spíše se zřetelem k jejich vlastní materiálnosti, kvalitám jejich povrchu (Cím nélkül/ Bez názvu, 1977). Zároveň ovšem sehrávají roli ikonografických prvků – Nádler například cituje Malevičův černý kříž, jehož význam posunuje užitím dvojice signifikantních matérií, železa a novin, symbolizujících trvalé a proměnné, pevné a křehké. Sám sebe takto řadí do kontextu modernistické tradice dvacátého století a zároveň demonstruje posun, ke kterému v něm dochází – na úrovni obrazu (výraz metafyzického suprematismu se opět stává konstrukčním elementem) i dějin umění (dílo se stává znakem).
1977
1978
Nadler Istvan festdmavosz kiallitasa (samostatná výstava, Budapešť)
1980
Přelom sedmdesátých a osmdesátých let provází poměrně zásadní akcentace autorství, autorského subjektu. Tento příklon k expresi přitom vcelku dobře odpovídá postupnému zjemňování Nádlerova přístupu, zájmu o řešení vztahu barvy a linie, vedoucí téměř až k lyrizující harmonii obou složek. Spontaneita a uvolněnost rukopisu, která se projevuje v obnovené reflexi kaligrafických motivů, se v jeho případě velmi účelně pojí s purismem či minimalismem prostředků. Pozoruhodnou roli v tomto vývoji sehrává hudba, hudební podkres a motivika – zvláště ve svých kresebných pracích využívá Nádler inspirativnosti skladeb Stevea Reicha (1936), László Vidovszkého (1944), Pétera Eötvöse (1944) a László Sáry (1940). V jeho tvorbě se poprvé objevuje moment časovosti, výsledná díla jsou záležitostí vývoje, procesu. Využívání techniky tuše evokuje skripturální tendence padesátých let, v Nádlerově podání je však spíše pokusem o jejich aktuální uchopení (Zenei áldozat/ Hudební obětina, 1989
1981
Nadler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Székesfehérvár)
Nadler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Budapešť)
Nadler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Budapešť)
1982
Dostal(a) cenu Mezinárodní festival malby Cagnes-sur-Mer
14. Mezinárodní festival malby Cagnes-sur-Mer (skupinová výstava, Cagnes-sur-Mer)
1985
Ve druhé polovině osmdesátých let se István Nádler opětně vrací k barvě. Využívá ji nejen s ohledem na postmodernou důrazněji akcentovanou expresi a subjektivitu, ale také vzhledem k nově proklamovanému eklekticismu. Nádler vytváří vlastní znakovou strukturu, jakési malířské samoznaky, jimiž přepisuje citace z dějin umění, obecné figurativní motivy, které jsou ale také zcela původní a prázdné, bez označovaného. Malevičův černý kříž je zřejmě nejdůležitějším z ikonografických prvků, důkazem vědomí příslušnosti autora ke konkrétní tradici – které dokonce klade na stejnou úroveň jako tradiční zobrazující téma či vlastní spontánní projev. V tomto smyslu je Nádlerova tvorba koncentrací možného, vyústěním modernistického vývoje a pokoušením hranic média, stylu, techniky – prostřednictvím nikoli teorie, ale samotné malby (série Hommage á Malevich/ Pocta Malevičovi, 1984-1985)
Dostal(a) cenu Bienále evropské grafiky Baden-Baden
Nadler Istvan gyajtemenyes kiallItasa (samostatná výstava, Budapešť)
4. Bienále evropské grafiky Baden-Baden (skupinová výstava, Baden-Baden)
4. Bienále evropské grafiky Baden-Baden (skupinová výstava, Baden-Baden)
1986
Dostal(a) cenu The Munkácsy Mihály Prize
XLII. Biennale di Venezia, Ungheria: Bak Birkás, Nádler, Kelemen (skupinová výstava, Benátky)
1990
Istvan Nádler— lmmer und wieder — Mindig és újra 1984-1990 (samostatná výstava, Štýrský Hradec)
Imre Bak / István Nádler (skupinová výstava, )
Imre Bak / István Nádler (skupinová výstava, )
1992
Dostal(a) grant od Hungarian Academy in Rome
Nadler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Budapešť)
1993
Dostal(a) grant od The Villa Romana Prize
Roma — Nádler Istvan kiallftasa (samostatná výstava, Budapešť)
1994
Europe, Europe. The Century of the Avant-garde in Central and Eastern Europe (skupinová výstava, Bonn)
1995
Ve druhé polovině devadesátých let István Nádler opět výrazněji cestuje. V roce 1995 navštěvuje Řím a Florencii, o rok později Lisabon. Pobyt v jiném zeměpisném pásmu, typickém odlišnou světelností, znamená barevné a tvarové obohacení jeho opět výrazněji geometrizovaných pláten (Firenze/ Florencie, 1995
1998
Istvan Nádler (samostatná výstava, Kaunas)
1999
Pracoval(a) v Kalifornská univerzita
Nádler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Szombathely )
Istvan Nádler (samostatná výstava, Turku)
Istvan Nádler (samostatná výstava, Turku)
2000
Po Munkácsyho ceně (1986) je Nádlerovi v roce 2001 uděleno nejvyšší státní ocenění, Kossuthova cena. O čtyři roky později je zvolen členem Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia/ Széchenyiho akademie pro literaturu a umění. V rámci stipendijních podpor tráví rok 2003 ve Švýcarsku, v roce 2004 pobývá v Berlíně. Podílí se na založení Open Structures Art Society (2006).
Po roce 2009 se Nádlerovo gesto uvolňuje, působivost jeho pláten je dána efektní kombinací černi a jasných barev. Nádler využívá rovněž kovových odstínů, zlaté, stříbrné, měděné, v kombinaci s jemnými pastelovými odstíny. V roce 2011 je jeho aktuální produkce prezentována v budapešťské galerii Vartók (série Feketebács).
Nádler Istvan kiallitasa (samostatná výstava, Budapešť)
Istvan Nádler (samostatná výstava, Saint-Tropez)
Art a Centreeuropa / Umění ve střední Evropě 1949–1999 (skupinová výstava, Barcelona)
Istvan Nádler (samostatná výstava, Saint-Tropez)
Art a Centreeuropa / Umění ve střední Evropě 1949–1999 (skupinová výstava, Barcelona)
2001
Dostal(a) cenu Státní cena Lajose Kossutha
Nádler Istvan (samostatná výstava, Budapešť)
Idohid / Zeitbrücke. Ungarische Kunst des 20. Jahrhunderts aus der Sammlung der Gemäldegalerie Budapest (skupinová výstava, Passau)
Idohid / Zeitbrücke. Ungarische Kunst des 20. Jahrhunderts aus der Sammlung der Gemäldegalerie Budapest (skupinová výstava, Passau)
2002
[István Nádler] (samostatná výstava, Budapešť)
2003
Dostal(a) grant od Nadace Landis & Gyr
2004
Dostal(a) grant od DAAD – German Academic Exchange Services
Hommage a Ligeti György 80 (samostatná výstava, Budapešť)
[István Nádler] (samostatná výstava, Budapešť)
[István Nádler] (samostatná výstava, Budapešť)
[István Nádler] (samostatná výstava, Budapešť)
[István Nádler] (samostatná výstava, Budapešť)
2005
Byl(a) členem Széchenyiho akademie literatury a umění
2006
Byl(a) členem Open Structures Art Society
Új képek (samostatná výstava, Budapešť)
Akadémiai székfoglaló kiállítás: Esterhazy-portrék (samostatná výstava, Budapešť)
Akadémiai székfoglaló kiállítás: Esterhazy-portrék (samostatná výstava, Budapešť)
2007
Nádler István (samostatná výstava, Budapešť)
Nádler István „Nem is a főld miatt, nem is az ég miatt" (samostatná výstava, Budapešť)
White & Black (skupinová výstava, Budapešť)
Nádler István „Nem is a főld miatt, nem is az ég miatt" (samostatná výstava, Budapešť)
White & Black (skupinová výstava, Budapešť)
2008
Nádler István. Új munkák (samostatná výstava, Fellbach )
2010
Středoevropské forum Olomouc III. Maďarsko | Maďarské umění ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)
2011
Transparency – Looking Through (skupinová výstava, Budapešť)
ORNAMENT – SERIALITY. Historical and contemporary art (skupinová výstava, Budapešť)
ORNAMENT – SERIALITY. Historical and contemporary art (skupinová výstava, Budapešť)
2012
Chance as Strategy (skupinová výstava, Budapešť)
Od Tiziana po Warhola/ Muzeum umění Olomouc 1951-2011 (skupinová výstava, Olomouc)
The Other Half of the Sky. Selection From the Ludwig Museum's Collection (skupinová výstava, Budapešť)
Od Tiziana po Warhola/ Muzeum umění Olomouc 1951-2011 (skupinová výstava, Olomouc)
The Other Half of the Sky. Selection From the Ludwig Museum's Collection (skupinová výstava, Budapešť)
2013
Centrální přitažlivost | Středoevropská grafika 2. poloviny 20. století a autorská kniha | Pohledy do sbírek Muzea umění Olomouc I (skupinová výstava, Olomouc)
Století relativity. Stálá expozice výtvarného umění 20. století (skupinová výstava, Olomouc)
Století relativity. Stálá expozice výtvarného umění 20. století (skupinová výstava, Olomouc)
2014
István Nádler (samostatná výstava, Paříž)
LUDWIG 25. The Contemporary Collection (skupinová výstava, Budapešť)
LUDWIG 25. The Contemporary Collection (skupinová výstava, Budapešť)
2017
Crossing Borders (The Grüner Collection) (skupinová výstava, Bratislava)