Databáze
Milan Knížák
Narozen(a) 19. duben 1940, PlzeňPůsobení Praha
Akční umělec, performer, tvůrce objektů a pedagog. Jeho působení v oblastech malby, plastiky, architektury, nábytkového a módního designu, hudby, literatury, publicistiky z něj činí multimediálního umělce, který se vedle aktuálních otázek umění a kultury vyjadřuje také k řadě dalších celospolečenských oblastí, politiky nevyjímaje.
(Olga Staníková)
(Olga Staníková)
akční umění, happening, performance, objekt, plastika, malba, instalace, design
1940
Vyrůstal nejdříve v Blovicích, následně se s rodinou přestěhovali do Mariánských Lázní. Otec Milana Knížáka působil jako středoškolský profesor matematiky a výtvarné výchovy, jeho činorodost a kreativita v řadě oblastí včetně hudby mohla mít zásadní vliv na jeho dospívajícího syna, který začal inklinovat k umělecké tvorbě a maloval své první obrazy pod vlivem expresionismu (Běsnění slunce, 1958).
1952
Kniha dokumentů (autorská kniha)
1957
Nastoupil na Vysokou školu pedagogickou v Praze, avšak vybraný obor ruština – výtvarná výchova po svém zklamání do roka opustil a nedokončil ani následné studium přípravného ročníku na Akademii výtvarných umění při Výtvarné škole v Praze v letech 1958–1959.
1958
(Milan Knížák) (samostatná výstava, Mariánské Lázně)
1962
Po návratu z vojny začal experimentovat s různými technologickými postupy informelu. Intenzivní etapa jeho svižných pláten však trvala krátce
1963
Demonstrace objektů se stala jeho osobitou odpovědí na potřebu vystavovat. Z důvodu nedostatku místa v jeho malém bytě na Novém Světě začal tvořit přímo na ulici před domem (Seance, Praha
(Milan Knížák) (samostatná výstava, Praha)
1964
Jednoduše pověšené nebo přes opěradlo přehozené kalhoty ztvárnil v podobě monochromních soch, vytvořil také sochy židle a stolu.
První manifestace Aktuálního umění v Praze odstartovala řadu jeho demonstrací, které realizoval v ulicích Prahy (Individuální demonstrace, Totální demonstrace, Aktuální procházka po Novém Světě – Demonstrace pro všechny smysly). Jednou z nejvýznamnějších byla Demonstrace jednoho. Autor se při ní pomocí zvláštního kostýmu proměnil v šamana a během svého počínání, které se blížilo rituálu, nechal Pražany zažít něco neobvyklého. Knížák úlohu umělce ztotožňoval s úlohou boha či kouzelníka. Snažil se lidi osvobodit od naučeného způsobu života, útočil na jejich smysly. Jeho aktivity nabyly nejrůznějších forem
Byl zapsán do Svazu československých výtvarných umělců.
V 60. letech vystřídal celou řadu zaměstnání: uklízeč, kopáč, strojník, elektrikář, malíř a tapetář, tesař.
(Milan Knížák) (samostatná výstava, Praha)
1965
Věnoval se akcím, které se vyznačovaly hravostí a nezatížeností, řídil se při nich návody podobně jako tomu bývá u dětských her a rituálů, které povzbuzují tvořivost. (V akci Procházka Prahou měli lidé chodit po obvodu nakresleného kruhu).
V jeho myšlení se projevilo konceptuální umění podobně jako tomu bylo na Západě.
1966
Byl vytvořen Klub Aktual, který navázal na myšlenky skupiny Aktuální umění. K dřívějším členům se připojil Robert Wittmann, který na sebe upozornil Výstavou skutečností ulice (1966), která se podobala pouličním akcím Vladimíra Boudníka. Stejně jako před lety Boudník rozvěsil Wittmann prázdné rámy na oprýskané omítky zdí a vyzval kolemjdoucí k rozvoji jejich kreativity.
Milan Knížák jako jeden z mála akčních umělců u nás udržoval kontakty s umělci ze Západu, například s Georgem Maciunasem, zakladatelem skupiny Fluxus, si v rámci korespondence vyměňoval i různé umělecké předměty. Díky podobným aktivitám a smýšlení se zahraničními umělci se posléze stal jedním ze členů Fluxu (George Maciunas ho jmenoval ředitelem Fluxus East). Hnutí se stejně jako Knížák s klubem Aktual pokoušelo proměnit svět a zrušit limitující vazby mezi uměním a životem. Mimo to bylo pověstné pořádáním festivalů
1967
Do nuceném odchodu z Prahy se Knížák usadil v Krásné u Mariánských Lázní a na přání svých přátel hrát společně v kapele založili hudební skupinu Aktual. Knížák vytvářel vlastní skladby bez větších znalostní aktuální světové muziky, hlavně s ohledem na nezkušenost hry některých členů kapely, které musel při zkouškách značně kočírovat. K doprovodu skladeb používali vedle běžných nástrojů například i housle, sirénu, vrtačku nebo motocykl. Osobitost živých vystoupení, parodické texty nejen vůči žité realitě ale i sebe sama ve změti nejrůznějších zvuků měla za následek, že na rozdíl od jiných, v té době fungujících kapel, měli problém koncertovat i v nejliberálnějším roce 1968.
1968
Přijal pozvání George Maciunase odjet za ním do Ameriky, které obdržel v roce 1966, ale až po dvou letech se mu podařilo získat pas a vycestovat do USA. Během svého pobytu organizoval akce a přednášel na tamních univerzitách (Rudgers University NY, University of Kentucky, Lexington, KY., University in Los Angeles – založil zde společnost Elephant work company). Setkal se tu se zcela jiným životním stylem. Své pocity z pobytu sděloval prostřednictvím dopisů Jindřichu Chalupeckému. Od těch dob začaly mít jeho akce podobu osobních rituálů, realizace probíhala uvnitř každého účastníka (Ležící obřad, 1968, USA).
Aktual (fotografie)
1970
Po návratu z USA pokračoval v aktivitách Aktualu (např. Kamenný obřad v lomu u Mariánských Lázní v roce 1971) až do roku 1973. Jeho umělecké aktivity kromě neustálého sledování tehdejšími úřady čelily i nepochopení ze strany ostatních lidí. Postupem času akce nabyly abstraktnějšího charakteru a většina z nich byla určena pouze pro realizaci ve vlastní mysli. Jeho dílem se táhne napříč sociální směřování. Vždy se pokoušel prostřednictvím umění změnit a zkvalitnit lidský život.
Své myšlenkové úvahy v situaci nemožnosti veřejně vystavovat obrátil k řadě dalších oblastí
(Milan Knížák) (samostatná výstava, Kolín nad Rýnem)
1972
(Milan Knížák) (samostatná výstava, Dortmund)
1974
Židle (Židle Softhard) (kombinovaná technika)
Dostal(a) grant od DAAD – German Academic Exchange Services
1977
Zaujala ho rituálnost kamene, nalezené kameny se rozhodl zahrnout do svých obřadů, jak dokládá autorův seznamovací rituál s určitým kamenem, který uskutečnil pod názvem Poznávání kamene. Své akce poznávání vztáhl například také ke vzduchu. V letech 1977–1980 uskutečnil obřad Přátelství se stromem.
Dostal(a) cenu Cena Jiřího Koláře
1980
S počátkem osmdesátých let zasadil své úvahy o architektuře, nábytku a módě již do konkrétních rozměrů a prostředí. Na jejich podporu se na scénu vrátil obraz, po prvotní potřebě dokreslení návrhů se však postupně osamostatnil. Po rozměrných obrazech Šatů malovaných na tělo (1985) přišla řada siluet doplněná rituálními znaky, zvýraznila se barevnost a prvek pohybu.
Knížák do procesu tvorby zapojil také kusy oděvů (Zab se a leť, 1968–1985). Postupně je začal nahrazovat vzájemně se překrývajícími barevnými geometrickými plochami (Abstraktní obraz 1985–1989) ve snaze aktualizovat tvorbu Kazimíra Maleviče (Neomalevič, 1989
(Milan Knížák) (samostatná výstava, Oldenburg)
Milan Knížák. Happening: "A March". "Arbeiten". (samostatná výstava, Bochum)
Milan Knížák. Happening: "A March". "Arbeiten". (samostatná výstava, Bochum)
1982
Během jeho pobytů v západním Německu (1982–1983 Barkenhoff Grant, Worpswede
Proces pro tělo (kombinovaná technika)
Partituren sind Handlungsweisen... (skupinová výstava, Bochum)
1983
Vydával básnické sbírky v češtině a angličtině, v nichž mohl uplatnit volnost vyjádření.
The Principle of Hope. Aspects of Utopia in the Art and Culture of the 20th Century (skupinová výstava, Bochum)
1985
Reagoval na postmodernu záměrnou volbou rozměrných pláten svých obrazů a zjednodušením rukopisu ve snaze banalizovat projev, později také zavedením příběhu. Důraz na barvy a volnost malířského gesta učinilo z jeho pláten malovanou performance. Obrazy se staly zhmotněním jeho myšlenkových koláží a neobvyklých spojení (Zmatené obrazy, Počítačové obrazy).
Bez názvu (z cyklu Stíny) (kombinovaná technika)
1987
Burning mind projects (samostatná výstava, Bochum)
Šaty malované na tělo (samostatná výstava, Hannover)
Rockfest 87 (veřejný program, Praha)
Milan Knížák: Část vizuální tvorby z poslední doby (samostatná výstava, Praha)
Šaty malované na tělo (samostatná výstava, Hannover)
Rockfest 87 (veřejný program, Praha)
Milan Knížák: Část vizuální tvorby z poslední doby (samostatná výstava, Praha)
1988
Neoburri aneb Poslušnica X (kombinovaná technika)
Milan Knížák: Trochu architektury (samostatná výstava, Praha)
1989
Během soukromého stipendia v německé obci Preunschen vytvořil sérii obrazů pestrých barev, které později nazval Neospoerri po vzoru Daniella Spoerriho raných děl, avšak s tím rozdílem, že plochu pomaloval bez ohledu k zafixovaným předmětům.
Czech Painting Today (skupinová výstava, Esslingen am Neckar)
Milan Knížák: 1953 – 1988 (samostatná výstava, Brno)
Milan Knížák: 1953 – 1988 (samostatná výstava, Brno)
1990
Byl jmenován rektorem Akademie výtvarných umění v Praze, kde založil a vede ateliér Intermediální tvorby.
Byly vydány jeho Cestopisy, na nichž začal pracovat již koncem šedesátých let při svém pobytu v USA. Průběžně publikuje teoretické texty, eseje, glosy v denním tisku i knižně.
Pracoval(a) v Akademie výtvarných umění v Praze
Milan Knížák: Objekty (samostatná výstava, Praha)
Polymorphism: Art as a subversive Element of Czechoslovakia 1939-1990 (skupinová výstava, Berlín)
Polymorphism: Art as a subversive Element of Czechoslovakia 1939-1990 (skupinová výstava, Berlín)
1991
Dostal(a) grant od Akademie Schloss Solitude
Umění akce (skupinová výstava, Praha)
Tradition and Avant-garde in Prague (skupinová výstava, Bonn)
State Portrait (skupinová výstava, Kolín nad Rýnem)
Šedá cihla 78/1991 (skupinová výstava, Opava)
Art, Europe, Czechoslovakia (skupinová výstava, Lingen (Ems))
Détente (skupinová výstava, Brno)
Tradition and Avant-garde in Prague (skupinová výstava, Bonn)
State Portrait (skupinová výstava, Kolín nad Rýnem)
Šedá cihla 78/1991 (skupinová výstava, Opava)
Art, Europe, Czechoslovakia (skupinová výstava, Lingen (Ems))
Détente (skupinová výstava, Brno)
1992
Milan Knížák: Něco (samostatná výstava, Klatovy)
Arte contemporanea ceca e slovacca 1950 - 1992/ České a slovenské současné umění 1950 - 1992 (skupinová výstava, Novara)
Prague - Bratislava, D´une géneration, l´autre (skupinová výstava, Paříž)
Insights - Czech and Slovak Contemporary Art (skupinová výstava, Kolín nad Rýnem)
UFO–OFU (samostatná výstava, Praha)
České výtvarné umění 1960-1990 (skupinová výstava, Praha)
Písmo v obraze (skupinová výstava, Brno)
Arte contemporanea ceca e slovacca 1950 - 1992/ České a slovenské současné umění 1950 - 1992 (skupinová výstava, Novara)
Prague - Bratislava, D´une géneration, l´autre (skupinová výstava, Paříž)
Insights - Czech and Slovak Contemporary Art (skupinová výstava, Kolín nad Rýnem)
UFO–OFU (samostatná výstava, Praha)
České výtvarné umění 1960-1990 (skupinová výstava, Praha)
Písmo v obraze (skupinová výstava, Brno)
1993
Second Exit (skupinová výstava, Cáchy)
Krajina v současném výtvarném umění (skupinová výstava, Praha)
Milan Knížák: Hrad v hradu (samostatná výstava, Sovinec)
Situation Prague - Dialog Second Generations (skupinová výstava, Hamburg )
Milan Knížák: BMC (samostatná výstava, Praha)
Krajina v současném výtvarném umění (skupinová výstava, Praha)
Milan Knížák: Hrad v hradu (samostatná výstava, Sovinec)
Situation Prague - Dialog Second Generations (skupinová výstava, Hamburg )
Milan Knížák: BMC (samostatná výstava, Praha)
1994
Zmatené obrazy (samostatná výstava, Praha)
Zwischen Zeit Raum I (skupinová výstava, Düsseldorf)
Europe, Europe. The Century of the Avant-garde in Central and Eastern Europe (skupinová výstava, Bonn)
Partitury (skupinová výstava, )
Zwischen Zeit Raum I (skupinová výstava, Düsseldorf)
Europe, Europe. The Century of the Avant-garde in Central and Eastern Europe (skupinová výstava, Bonn)
Partitury (skupinová výstava, )
1995
Dlouhý příběh s mnoha uzly. Fluxus v Německu 1962–1994 (skupinová výstava, Stuttgart )
Spor o figuru / Dvojí pojetí figurální tematiky (skupinová výstava, Třebíč)
Písmo ve výtvarném umění (skupinová výstava, )
Spor o figuru / Dvojí pojetí figurální tematiky (skupinová výstava, Třebíč)
Písmo ve výtvarném umění (skupinová výstava, )
1996
Fineart ´96 (skupinová výstava, Praha)
Nový ráj (samostatná výstava, Praha)
Osudová zalíbení. Sběratelé moderního umění I. 1900 - 1996 (skupinová výstava, Praha)
Milna Knížák: Bez důvodu (samostatná výstava, Ostrava)
Umění zastaveného času. Česká výtvarná scéna 1969-1985 (skupinová výstava, Praha)
Nový ráj (samostatná výstava, Praha)
Osudová zalíbení. Sběratelé moderního umění I. 1900 - 1996 (skupinová výstava, Praha)
Milna Knížák: Bez důvodu (samostatná výstava, Ostrava)
Umění zastaveného času. Česká výtvarná scéna 1969-1985 (skupinová výstava, Praha)
1997
Formou samostudia absolvoval doktorandské studium na Akademii výtvarných umění v Praze.
Dostal(a) cenu Medaile ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy prvního stupně za pedagogickou činnost
Nejistý pohled (samostatná výstava, Olomouc)
Mezi tradicí a experimentem. Práce na papíře a s papírem v českém výtvarném umění 1939–1989 (skupinová výstava, Olomouc)
Mezi tradicí a experimentem. Práce na papíře a s papírem v českém výtvarném umění 1939–1989 (skupinová výstava, Olomouc)
1998
Prázdniny s vetřelcem (samostatná výstava, Praha)
1999
Pracoval(a) v Národní galerie v Praze
„… a co sbírky.“ Přírůstky Muzea umění Olomouc za léta 1985–1998 (skupinová výstava, Olomouc)
Aspects / Positions. 50 Years of Art in Central Europe 1949-1999 (skupinová výstava, Vídeň)
Aspects / Positions. 50 Years of Art in Central Europe 1949-1999 (skupinová výstava, Vídeň)
2000
Vzpomínky na vzpomínky (samostatná výstava, Ostrava)
Konec světa? (skupinová výstava, Praha)
Art a Centreeuropa / Umění ve střední Evropě 1949–1999 (skupinová výstava, Barcelona)
100. výstava Galerie Caesar (skupinová výstava, Olomouc)
90 let Domu umění města Brna (skupinová výstava, Brno)
S radostí nikam (samostatná výstava, Praha)
Světlo zrození (skupinová výstava, Benešov u Prahy)
Dokouřeno? (skupinová výstava, Praha)
Konec světa? (skupinová výstava, Praha)
Art a Centreeuropa / Umění ve střední Evropě 1949–1999 (skupinová výstava, Barcelona)
100. výstava Galerie Caesar (skupinová výstava, Olomouc)
90 let Domu umění města Brna (skupinová výstava, Brno)
S radostí nikam (samostatná výstava, Praha)
Světlo zrození (skupinová výstava, Benešov u Prahy)
Dokouřeno? (skupinová výstava, Praha)
2001
Girls from my Head (samostatná výstava, Praha)
Fotografie jako umění v Československu 1959 - 1968 (skupinová výstava, Brno)
Jiří Kolář sběratel (skupinová výstava, Praha)
Objekt - objekt: Metamorfózy v čase (skupinová výstava, Praha)
Fotografie jako umění v Československu 1959 - 1968 (skupinová výstava, Brno)
Jiří Kolář sběratel (skupinová výstava, Praha)
Objekt - objekt: Metamorfózy v čase (skupinová výstava, Praha)
2002
2004
Svět hvězd a iluzí. Český filmový plakát 20. století (skupinová výstava, Karlovy Vary)
Za sklem. Ze sbírky Jaroslava Krbůška (skupinová výstava, )
Showtime: A Century of the Czech Film Posters (skupinová výstava, Macao)
Milan Knížák, Egon Schiele (skupinová výstava, Český Krumlov)
Blízká vzdálenost: České výtvarné umění 1956-1972 ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Székesfehérvár)
Milan Knížák: Pouze obrazy (samostatná výstava, Český Krumlov)
Za sklem. Ze sbírky Jaroslava Krbůška (skupinová výstava, )
Showtime: A Century of the Czech Film Posters (skupinová výstava, Macao)
Milan Knížák, Egon Schiele (skupinová výstava, Český Krumlov)
Blízká vzdálenost: České výtvarné umění 1956-1972 ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Székesfehérvár)
Milan Knížák: Pouze obrazy (samostatná výstava, Český Krumlov)
2005
Damoklův meč: České výtvarné umění 1956–1972 ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)
Česká fotografie 20. století (skupinová výstava, Praha)
Česká fotografie 20. století (skupinová výstava, Praha)
2006
Dostal(a) cenu Nadace Universitas Masarykiana
V závěsu avantgardy? České výtvarné umění 1956–1978 ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, )
Kalendáře pro Jindru Štreita (skupinová výstava, )
Kalendáře pro Jindru Štreita (skupinová výstava, )
2007
Milan Knížák: Umění je berla (samostatná výstava, Plzeň)
České akční umění 60. - 90. let (skupinová výstava, Berlín)
Současné české umění - Generační paralely (skupinová výstava, Moskva)
České akční umění 60. - 90. let (skupinová výstava, Berlín)
Současné české umění - Generační paralely (skupinová výstava, Moskva)
2008
Ad Absurdum. Energies of the Absurd from Modernism till Today (skupinová výstava, Herford)
Nechci v kleci! České a slovenské umění 1970–1989 ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)
Autoportrét v českém umění 20. a 21. století (skupinová výstava, )
Nechci v kleci! České a slovenské umění 1970–1989 ze sbírek Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)
Autoportrét v českém umění 20. a 21. století (skupinová výstava, )
2009
Středoevropské forum Olomouc I. Česko | České umění ze sbírek Muzea umění Olomouc
(skupinová výstava, Olomouc)
Czech Photography of the 20th Century (skupinová výstava, Bonn)
Listování. Moderní knižní kultura ve sbírkách Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)
Marťan v Ostravě (samostatná výstava, Ostrava)
Czech Photography of the 20th Century (skupinová výstava, Bonn)
Listování. Moderní knižní kultura ve sbírkách Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)
Marťan v Ostravě (samostatná výstava, Ostrava)
2010
Dostal(a) cenu Medaile Za zásluhy o stát
Česká koláž ze sbírky Pražské plynárenské (skupinová výstava, Praha)
New Sensitivity (skupinová výstava, Peking)
Realita je víc než fikce: Asambláž jako tvůrčí princip v českém umění 60. a 70. let (skupinová výstava, Brno)
New Sensitivity (skupinová výstava, Peking)
Realita je víc než fikce: Asambláž jako tvůrčí princip v českém umění 60. a 70. let (skupinová výstava, Brno)
2011
Fluxus and the Essential Questions of Life (skupinová výstava, New York (NY))
V plném spektru. Fotografie 1900-1950 ze sbírky Moravské galerie v Brně (skupinová výstava, Brno)
V plném spektru. Fotografie 1900-1950 ze sbírky Moravské galerie v Brně (skupinová výstava, Brno)
2012
Civilizované iluze: Fotografická sbírka Muzea umění Olomouc (skupinová výstava, Olomouc)
Museum of Parallel Narratives – In the Framework of L'Internationale (skupinová výstava, Barcelona)
Od Tiziana po Warhola/ Muzeum umění Olomouc 1951-2011 (skupinová výstava, Olomouc)
Sounding the Body Electric. Experiments in Art and Music in Eastern Europe 1957-1984 (skupinová výstava, Lodž)
Museum of Parallel Narratives – In the Framework of L'Internationale (skupinová výstava, Barcelona)
Od Tiziana po Warhola/ Muzeum umění Olomouc 1951-2011 (skupinová výstava, Olomouc)
Sounding the Body Electric. Experiments in Art and Music in Eastern Europe 1957-1984 (skupinová výstava, Lodž)
2013
Století relativity. Stálá expozice výtvarného umění 20. století (skupinová výstava, Olomouc)
2014
Fluxus. Evropské festivaly 1962–1977 (skupinová výstava, Praha)
2018
Milan Knížák│30 portrétů (samostatná výstava, Blansko)
Difficult Ceremony (skupinová výstava, Praha)
Milan Knížák│Žít jinak (samostatná výstava, Karlovy Vary)
Difficult Ceremony (skupinová výstava, Praha)
Milan Knížák│Žít jinak (samostatná výstava, Karlovy Vary)