Databáze

Jerzy Ryszard /Jurry/ Zieliński

Jerzy Ryszard /Jurry/ Zieliński

Narozen(a) 1. červen 1943, Kazimierzów
Zemřel(a) 5. březen 1980, Varšava

Polský malíř, básník, existencialista, jedna ze symptomatických a symbolických postav polského totalitního období. Zielińský spojoval výtvarnou a sociálně-politickou angažovanost, výtvarné prostředky mu sloužily jako veřejně sdílený jazyk. Jeho tvorba byla výrazně ovlivněna pop-artem.

1962

V letech 1962 až 1968 studuje Jerzy Zieliński na varšavské Akademii Sztuk Pięknych/ Akademii výtvarných umění, pod vedením Alfreda Jesiona se věnuje sochařství, absolvuje však v malířském ateliéru Jana Wodyńskiego (1903-1988) a Jana Cybise (1897-1972). Od počátku sedmdesátých let se zajímá také o scénografii.

1965

V roce 1965 zakládá Zieliński společně s Janem Dobkowskim (1942) uskupení Neo-neo-neo. Svou tvorbu označuje jako tzv. áizmus, jehož náplní je programové zpochybňování systematizace uměleckého školení a parodizace proklamací uměleckých manifestů. Zieliński provokuje texty, v nichž se vyjadřuje jak k uměleckému světu, tak k obecným společensko-politickým momentům. Podtitul uskupení zní: "znaki drogowe politycznej egzystencji w PRL"/ Známky politické existence v Polské lidově-demokratické republice ("road signs of the political existence in the PRL [People's Republic of Poland])"

1967

Do let do posledních tři ze šedesátých let se koncentruje veškerá výstavní činnost skupiny Neo-neo-neo. Zielińský prezentuje práce výrazně ovlivněné principy secese a pop-artu, jeho styl zjednodušením, důraznou obrysovostí a ostrou barevností připomíná soudobou plakátovou typografii. Záměrně volí strategii odpovídající aktuálním společenským reáliím: Prostřednictvím jednoduchých znaků a atakující barevnosti se jeho (a Dobkowského) plátna blíží prostým, snadno srozumitelným sdělením. Charakterizuje je dojem neklidu, který vyplývá z vysokých formálních kontrastů – příkladem budiž malba z roku 1966, Biała modelka/ Bílá modelka, na níž bílé tělo zobrazené postavy dramaticky vystupuje z tmavé plochy pozadí/ sofa. Postup, osvojený již během studijních let, pak Zielińsky s úspěchem využívá i nadále (Akt z martwą naturą/ Akt se zátiším, 1966-1967

1968

Horký
Horký (malba)


1969

Na konci šedesátých let organizuje Zielińský s přáteli zásadní výstavu, reflektující problematiku porozumění v horizontech vidění, později označovanou jako výstava form przestrzennych/ prostorových forem v tarchomińských dílnách Polfa. Zielińský zde prezentuje své zcela nové práce, Anaksymander/ Anaximandros

1970

Na výstavě Informacja - Wyobraźnia – Działanie/ Informace – Obraz – Akce ve varšavské Galerii Współczesné/ Galerii současného umění prezentuje Zielińský obraz/ objekt Bez buntu/ Bez vzpoury, tj. rozsáhlé plátno, zachycující lidskou hlavu s vyplazeným jazykem, který je k podložce ostentativně přibit hřebem. Právě spontaneita projevu, ústup od dekorativnosti ve prospěch exprese až surovosti charakterizuje pozdní tvorbu Zielińského.


1976


1980

V březnu roku 1980 Jerzy Richard Zieliński ve Varšavě umírá. Jeho památku ctí řada kolegů pietními malbami (mezi jinými Wiesław Szamborski, Po pogrzebie/ Po pohřbu, 1980

1995

Varšavská Galerie Sztuki Współczesnej Zachęta/ Galerie současného umění Zachęta připravuje rozsáhlou retrospektivní výstavu skupiny Neo-neo-neo, jíž doprovází také katalog.

2010

Muzeum Narodowe v Krakově připravuje k třicátému výročí úmrtí Jerzyho Zielińského výstavu Powrót Jurry'ego/ Návrat Jurryho, kterou doprovází stejnojmenným katalogem. Jejím cílem je revidovat Zielińského pozici v rámci nejen polských dějin umění.


2015

Truth Beauty Goodness. From The Zachęta Collection (skupinová výstava, Varšava)
The World Goes Pop (skupinová výstava, Londýn)

Muzeum umění Olomouc 2011-2024