Databáze

Milena Dopitová│Příště u vás

25. duben do 9. červen 2019, Start and end dates


Samostatná výstava v Galerii MeetFactory nemá retrospektivní charakter; Dopitová využívá prostor a čas k řešení toho, co se děje tady a teď. Stejně jako u předchozích projektů je i téma této výstavy těsně spjato s jejím osobním životem. V průběhu let získala její tvorba mnohé přívlastky. Bývá označována jako feministická, angažovaná či sociální, a přestože se takové interpretace ve vztahu k dílu Dopitové nabízí použít, její aktuální tvorba se svou výchozí intencí neliší od prvních projektů z devadesátých let. V jádru jejího zkoumání je obyčejný život, jeho individuální prožívání a všednodennost. Autorka k tématům přichází intuitivně: její dílo se nesnaží komentovat, analyzovat nebo podněcovat k činu. Dopitová je empatickou pozorovatelkou zaznamenávající své postřehy. Vlastními prostředky řeší stejná témata jako umělci a umělkyně nastupující generace, ať už se jedná o identitu, ekologii, předzvěst apokalyptických scénářů a touhu po jiném a lepším světě.

K výstavě připravené pro MeetFactory přistupuje Dopitová jako k celistvé instalaci, která začíná názvem výstavy a končí ve chvíli, kdy divák opouští prostory galerie. „Názvy jsou nedílnou a nezastupitelnou součástí jednotlivých projektů. Analyzují, posunují, vysvětlují, zpochybňují, zviditelňují téma. Slova mají velkou moc, baví mě kombinace jejich vjemů a dohledávání možných interpretací”1 uvádí autorka. Sousloví „Příště u vás” vytyčuje jako výhružku, která vytváří pocit nejistoty – stav na hraně mezi tím, zda se hrozba promění v realitu, nebo zůstane ve své latentní podobě.

Tato „básnířka prostoru”2, jak ji nepřímo označila historička umění Martina Pachmanová, staví velkoformátové, pozinkované sochy do lesklé formace, u níž není jasné, zda jde o útočnou, nebo obrannou pozici. Objekty jsou nám povědomé, jejich tvary důvěrně známe: po krátkém pozorování rozeznáme pant od dveří, vykrajovátko na cukroví a další běžné předměty z domácnosti. Nemůžeme si být jisti, zda představená kavalerie představuje hrozbu, nebo jen neškodně předvádí svou nadřazenost svými dominantními rozměry a ušlechtilým leskem kovu. Napětí a obava z toho, co přijde, je ve vzduchu.
Nezaměnitelná estetika díla Mileny Dopitové je proslulá svou někdy až chladnou precizností, kterou ovšem vzápětí dokáže popřít něžným, hřejivým prvkem. Podobně jako autorčiny instalace z devadesátých let a nultých let nového milénia, jež jsou charakteristické kontrasty materiálů (kovové sochy obalené látkou, sektorový nábytek potažený háčkovaným plédem apod.), také v Galerii MeetFactory ruší chladivý diktát pozinkovaných sochařských objektů barevné látky a video instalace doprovozená jemnou hudební skladbou s využitím alikvotních hlasů.

Muzeum umění Olomouc 2011-2024